+31 (0) 345 576 100 info@jandelely.nl

Over ons

Vandaag de dag is Jan de Lely een echt familiebedrijf, actief in het transport van hoogwaardige goederen.

Het ontstaan

Jan de Lely is opgericht in 1910 door Jan de Lely. Als transportbedrijf dat zich voornamelijk richtte op specialistisch transport, onder andere naar Noord-Afrika, de toenmalige Oostbloklanden en het Midden-Oosten die vele andere transporteurs links lieten liggen.

Jan de Lely denkt altijd, vooruit en gaat alleen voor het beste resultaat. Een grote tabaksleverancier is bij Jan de Lely gekomen met de vraag een alarmsysteem te ontwikkelen om de veiligheid van de lading te waarborgen. Voor deze klant zijn 65 nieuwe Schmitz trailers gekocht en volledig beveiligd op V1 niveau.

Vandaag de dag

De transportvloot van Jan de Lely telt vandaag de dag zo’n 100 trekkers en 120 trailers. Die op de vestiging in Geldermalsen gestationeerd zijn. Al onze EURO 6, VOLVO-trucks zijn uitgerust met een XXL-cabine voor de chauffeur. Met de nieuwste elektronische veiligheidssensoren om de chauffeur, lading en het overige verkeer zoveel mogelijk te beschermen.

Wij hebben standaard alle wagens uitgerust met stand airco, zodat de chauffeurs waar dan ook, zelfs bij tropische temperaturen, comfortabel en veilig kunnen slapen en werken.

Door de jaren heen

Klik op onderstaande jaartallen voor de informatie.

M de Lely B.V. is opgericht te Rotterdam.

Jan de Lely draaide overuren. Het verhuisbedrijf floreerde, en de klantportefeuille groeide gestaag. Ook bekende namen dienden zich aan; zo werd bijvoorbeeld het Rotterdams Filharmonisch orkest een vaste klant. Jan de Lely vervoerde in opdracht van haar klanten ook enkele kostbare schilderijen, waaronder werken van Hollandse meesters zoals Rembrandt.

Jan de Lely kwam zelfs in het landelijk nieuws in verband met het vervoeren van een aantal kostbare schilderijen. In die tijd kwam het zelfs voor dat Interpol het vervoer begeleidde met als resultaat een rijkswacht voor- en achter de verhuiswagen als escorte, dit vanwege de vaak astronomische waarde van dergelijke doeken.

Het jaar waarin Jan de Lely de lijndienst tussen Rotterdam en Malta introduceerde. In eerste instantie met vier voertuigen gestart; binnen 12 maanden pendelden er wekelijks ruim 10 voertuigen! Jan de Lely was de eerste die in 1972 van de Maltezer autoriteiten toestemming kreeg om het eiland met Nederlandse opleggers te bedienen, hiervoor mocht dit alleen door Maltezer bedrijven uitgevoerd worden, om de binnenlandse markt te beschermen.

Met ruim tachtig trucks en trailers drie maanden weg naar Haifa in Israël. Dit om burgertransporten uit te voeren om de landbouw in Israël te accommoderen.

Nu begon Jan de Lely echt te groeien. Met lijndiensten op Rusland, de Baltische staten, Noord-Afrika, Griekenland, Portugal, Groot Brittannië, Zweden, Joegoslavië, Hongarije, Roemenië, Istanboel en Italië, inclusief een vestiging in Thessaloniki, Griekenland. Op deze lijndiensten waren meer dan 160 man personeel werkzaam. De voertuig capaciteit varieerde toentertijd van 80 tot 100 m3.

Wegens de succesvolle groei was het tijd om de hoofdvestiging van Jan de Lely in Geldermalsen verder uit te breiden tot een oppervlakte van 30.000 m2. Dit was een grote, maar noodzakelijke stap. De nieuwbouw betrof onder meer een nieuw kantoor met een eigen garage. De feestelijke opening werd door burgemeester C.W. van Baris uitgevoerd.

Opening kantoor Marokko met een dagelijkse lijndienst tussen Nederland en Marokko.

Jan de Lely begint een koeriersdienst in Rotterdam.

Burgeroorlog in Joegoslavië. Jan de Lely heeft tot dan dagelijks veel transporten op Joegoslavië en raakte hierdoor een substantieel deel van haar omzet kwijt.

Contract met de Marokkaanse staat om 170 koeltrailers voor transport van fruit tussen Marokko en Frankrijk in te zetten.

Hulpgoederen naar Servië.

Jan de Lely wordt steeds innovatiever: Alle voertuigen worden uitgerust met satellietsystemen. In deze tijd was dat uniek.

De 100ste Volvo Truck FH 12 met maar liefst 380 pk wordt geleverd.

Rusland crisis. Deze crisis staat bekend als roebelcrisis. Jan de Lely had dagelijks veel wagens rijden op Rusland en verloor een fors deel van haar omzet.

Verbinding met klanten via Electronic Data Interchange (EDI).

Jan de Lely ging met 60 ton hulpgoederen/ hulptransporten naar Irak. De goederen waren bestemd voor de lokale jeugd. De reis ging onder andere via Turkije en Iran. Deze reis (een retour afstand van 14.000 km) duurde 5 weken.

Jan de Lely ging met 60 ton hulpgoederen/ hulptransporten naar Irak. De goederen waren bestemd voor de lokale jeugd. De reis ging onder andere via Turkije en Iran. Deze reis (een retour afstand van 14.000 km) duurde 5 weken.

Krediet crisis/ banken crisis.

Aanschaf eerste 10 containerchassis.

Aanschaf eerste 10 45 ft containers. Deze waren bestemd voor intermodaal transport.

Start lijndienst naar Roemenië, met dagelijks 6 vertrekken.

Behalen certificering TAPA EMEA TSR 1, 2 en 3 en V1 door de tabaksindustrie.

Aanschaf van 65 nieuwe Schmitz Cargobull trailers. Meer informatie: https://www.ttm.nl/nieuws/jan-lely-naar-oost-europa-65-schmitz-trailers/94789/

Lean & Green deelname.

Deelname en accreditatie Lean and Green programma.

Oplevering van ons nieuwe TMS-systeem.

Lean & Green 1e ster.

Ook buiten Europa

Dagelijks worden niet alleen bestemmingen binnen Europa bediend, maar ook ver daarbuiten, door middel FTL en LTL:

  • Oekraïne
  • Bosnië
  • Montenegro
  • Moldavië
  • Macedonia
  • Belarus
  • Rusland
  • Wit-Rusland
  • Albanië
  • Moldavië
  • Turkije
  • Servië
  • Malta

De laatste jaren wordt er ook meer op kortere afstanden binnen Europa gereden, zoals Duitsland en de Benelux. Sinds 2019 vervoert Jan de Lely B.V. ook groupage lijndiensten uit op Italië. Dit betreft transporten waar in plaats van de genoemde FTL (Full Trailer Loads) nu ook LTL (Less Trailer Loads) of deelladingen worden uitgevoerd.